lördag 19 mars 2011

Tragedin i Japan.

Jag vet inte om jag har stora fel i huvudet eller ...
Men, jag känner att jag blir lite trött på att läsa om Japan nu.
Visst är det hemskt med dessa naturkatastrofer som inträffar...
Fast jag känner samtidigt att det mitt i allt elände ändå är "tur" att det drabbat just Japan.
(dumt uttryckt men jag vet inte hur jag annars ska säga det)

Med tanke på att Japan är ett världens största HI Tech länder och ett bland dom rikaste,
samt mest förberedda för just dessa händelser, så kan jag inte känna det där..
"- Vi måste skicka pengar till dom".
Nödbostäder o.s.v , visst... men dom kommer ju att bli ersatta, tids nog.

Jag är ju inte heller omedveten om dessa kriser , med nära anhöriga som omkommit..
Men det är också en sak som jag känner att, Varje livsöde, varje tragedi , oavsett orsak
är lika hemsk när den inträffar, för dom närmaste, naturkatastrof som sjukdom, som bilkrock.
Jag kan absolut sätta mig i deras situationer.

Jag orkar liksom inte ta in andra länders elände, när det finns folk i Sverige, som ingen ens vet om,
som har det ännu värre och haft i många år,dom kommer inte att få hjälp till bostäder, pengar m.m.
Och det är i det land , där jag bor och jag är maktlös till att hjälpa alla dom.
Då finner jag ingen kraft att bry mig om dom i Japan....

Jag är väl rätt hemsk kanske!??!?!? Jag vet inte !??!

1 kommentar:

frida sa...

näe.. jag håller nog med. de är fruktansvärt såklart, men som du säger så är det ett rikt land och vi har människro här i sverige som har det väldigt svårt oxå.