tisdag 13 december 2011

"det är kvinnas fel att hon blir slagen"

Igår läste jag en artikel på AB om sjukvårdens syn på kvinnomisshandel.

Sen blev det diskussion om det i kommentarfältet.
Det är ju lite svårt att lämna sin sanna ståndpunkt, genom att lämna enstaka kommentarer.

Det här är i alla fall min syn på det och den har jag, av det jag själv upplevt.
*

Misshandel är ALDRIG rätt...det har jag aldrig tyckt.
"Det är inte kvinnans fel att hon blir slagen."
Mmmm...det tycker inte jag heller...
Men säger man så, så måste jag ju då även tycka att det är inte mannens heller.
Jag är nämligen en sån där som tycker att jämnställdheten ska gälla BÅDA!!
Inte bara vara kvinnan till favör.

Visst finns det idioter till karlar, som slår kvinnor helt och totalt utan anledning.
MEN!!! Det finns kvinnor som gör likadant!

Oftast slår ju inte människor andra helt utan anledning.
Att man slår, beror ju på att, man känner sig hotad, man är i en stressad situation,
man förlorar kontrollen, man blir provocerad, psykisk misshandel...
Och jag vet att många gånger en kvinna blir slagen, så har hon först tappat
kontrollen genom att stå och skrika, peka och hötta med fngrar,
säger okvädningsord, kastar saker, hotar med skilsmässa,  o.s.v.
Det är båda TVÅ!!! BÅDA bär ansvar.
Man är aldrig ensam i ett förhållande, menar jag.

Statitstiken som visar på kvinnomisshandeln, är missvisande också när det kommer till
våld i hemmet...man misstolkar det alltid med att det är MANNEN som slår.
Och det är fel, för där räknas även in barn som slår föräldrar och Homo-par,
där det är våld i hemmet.
Faktum är att det är mer vanligt med kvinnor som slår sina män än tvärtom.
MEN...mannen anmäler sällan eller aldrig, eller också tas han inte alls
på allvar av polis, sjukvård, för man anser att en man ska kunna hantera det,
då han är den starkare...?!?!?!
Det här resonemanget gör mig vansinnig !!!!
HUR fanken kan man säga så??? Det gör väl ont likafullt för honom, även om han slår hårdare..
Men han FÅR han ju inte slå tillbaka !?!?!??!

Så här resonerar de flesta kvinnor..
"- En man ska inte slå, punkt slut, för han är den starkare".
Där håller jag inte heller med...Slår hon först, då är det bara att slå tillbaka, för då förtjänar HON det!!!
Man hör ju oftast kvinnors attityd när man diskuterar såna här saker.
"-Du är ju efterbliven, du är hjärndöd, du vet inte vad du pratar om, så jävla korkad, du är en idiot"
Och då brukar jag tänka, tyst för mig själv....
-Är det så du diskuterar ? -Jag förstår din x-man.

Man tycker att det är så hemskt att läsa om kvinnor som mördas av sina män.
Absolut, det tycker jag med!!!
Det är fruktansvärt att sånt händer.
MEN, när man läser tidningar idag, så är det närapå lika mycket kvinnor som mördar sina män.
Men det blir som ingen reaktion då, utan alla tänker att, -Han förtjänade säkert det!
DET är ÄNNU mer fruktansvärt!

Kvinnors våld mot män ökar hela tiden och går ner i åldrar.
Man läser om hur tonårs tjejer misshandlar människor på stan och att deras våld ofta är värre än killars våld.

Sååå.....för att göra en lång historia kortare.
Vi ska fortsätta fokusera på våldet och ta avstånd från sådant.
MEN, det ska INTE vara på bekostnad av männen och fördel till kvinnor.
Det går jag INTE med på.
Det ska vara för MÄNNISKAN!
Och människor är både män och kvinnor.

Kvinnor ska lära sig att INTE göra sig själva till offer och ta mera ansvar över sig själva och se till att dom inte hamnar i sådana förhållanden, från BÖRJAN och inte "15 år" senare.
Vi har SAMMA rättigheter, skyldigheter och ansvar över oss själva och varandra.
Ta konsekvenserna av sitt handlande och förstå att,
Mitt beteende KAN vara en orsaken till att det blir våld.
Blir man slagen EN gång, så gå om du inte kan hantera det...Gå direkt och tänk inte att,
-Ja men jag älskar honom/henne. Han/hon har lovat att det inte ska hända igen.
Är han/hon våldsam , så KOMMER det att hända igen och igen och igen.

Kvinnor har en speciell förmåga också att tro att:
-Just jag är den rätta för honom och kommer att kunna omvända honom.
Det ser man ju på dessa kriminella, som sitter i fängelse.
Kvinnor blir som galna och ska gifta sig med dom och skickar kärleksbrev m.m.
Då tänker jag alltid...VARFÖR??? När dom VET vad han sitter inne för???
Sen ska det gnällas över att man blev misshandlad o.s.v.
Jag ORKAR inte tycka synd om sådana kvinnor, när dom tänker SÅ dumt!
Det är sällan man hör män göra så. Jag har aldrig hört talas om det!
Män skiljer sig oftast om deras kvinnor begår våldsbrott och hamnar i fängelse och inte söker män upp kvinnor där heller...(finns väl undantag där med , men som sagt väldigt ovanligt)

Att slå någon är inte rätt.
Men ibland förstår jag varför människor gör så.
Jag får ofta lust jag med.
Och jag tycker att man ska lyfta fram kvinnors våld mot män, lika mycket som man lyfter fram männens våld mot kvinnor....det var vad jag trodde att jänställdhet var.
Men jag har slutat "rösta" för sådant, för jag tycker att allt, precis ALLT, ska vara till kvinnans fördel.
Kvotering,man ska få et jobb bara för att man är kvinna och då spelar det ingen roll hur många män, med bättre meriter/erfarenhet/utbildning, det finns.
Männen har inget att säga till om, när det kommer till graviditeter/abort.
Vill han ha barnet ,men inte hon, då får han finna sig i att hon gör abort.
Eller så får han betala underhåll i 18 år eller mer, om hon vill, men inte han!?!?
Där är det ingen fråga om att HON ska få försörja barnet själv i så fall.
(nu pratar jag inte långvariga förhållanden, utan typ dejter och "olyckor")
Mannen får förnedras i reklam och verka vara en idiot och inte veta hur man gör,när det kommer till var
diskmedelstabletten ska in. Men det gapas och skriks om att kvinnan diskar, i en annan !??!
Då är det kvinnoförnedring???
(bara ETT exempel)
Man får dra alla män över en kant och kalla dom potentiella våldtäktsmän.
Men att kalla alla kvinnor potentiella slampor,,,big NO NO.
Kvinnan är INTE ALLTID så himla oskyldig, som massmedia vill göra oss till.

Och speciellt sådana kvinnor som utan minsta ödmjukhet, spyr ur sig sin galla,
över ALLA män, för att EN slog henne...Det var inte ALLA män som gjorde så.
VARFÖR ska dom alla bära HANS skuld då?
Vad är det för rättvisa med det?
Jag vill inte bära skuld över att en del kvinnor är korkade och inte vill ta ansvar,
eller förstå att deras handlingar kan få konsekvenser och hellre skyller allt på andra...

Jag vill bara vara med om och när , det handlar om ÄKTA jämnställdhet,
där man inte försöker göra kvinnan mer värd än mannen, eller ett lamt, förståndshandikappat offer.
( det känns så ibland när man läser div, artiklar)
Och att vi fokuserar på dom idioter, både män OCH kvinnor,
som slår andra, bara för sitt eget nöjes skull...
Och ge dom ordentliga straff,,,inga dagsböter eller åthuting med pekfingret och säga , Aja baja.
Och inte mildra kvinnors straff, just bara för att det är en kvinna.

Det är sorgligt att människor slår varandra.
Låt oss fokusera på det och inget annat.

Inga kommentarer: