måndag 9 januari 2012

inte blir man klokare av det...

Symtom vid KOL

Andnöd vid ansträngning
Kronisk hosta < ?
Upphostning med slem
Pip i bröstet
Trånghetskänsla i bröstet
Försämrad kondition<
 
Har kollat lite det här med KOL.
Lite mer ingående än förr.
Menne...jag vet inte..det känns inte som att jag ska ha det.
Kronisk hosta har jag ju.
Och försämrad kondition.
Men det har ju inte med det att göra,
utan för att jag helt enkelt inte kan
röra på mig, på samma sätt som förut.
Därför har jag fått sämre kondition.
Dom övriga stämmer ju bara om jag är redigt förkyld.
Och vaddå andnöd vid ansträngning?
Jag har blivit andfådd sen jag var liten vid ansträngning.
Men jag blir ju inte det av att klä mig, städa
och sådana vardagliga saker ...
Jag tycker deras förklaringar är rätt korkade.
Liksom frågorna.

Hostar du flera gånger varje dag?    Ja.
Hostar du slem flera gånger varje dag?    Nej.
Tappar du andan lättare än de i samma ålder?   ...öööhh..Nej...?!?!
Är du över 40?    Ja
Röker du , eller har du tidigare rökt?    Ja.

Du har svarat ja på tre frågor och bör gå vidare med utredning be din doktor om ett enkelt lungfunktionstest (spirometri).
Om KOL upptäcks i tid finns möjligheten att förhindra ytterligare lungskador.

Vad är det för dumma frågor???
Hur fasen ska jag veta när andra tappar andan??
Finns ju dom som inte röker som har lättare för att tappa andan än jag gör.
Vaddå Hostar??? Hostar HUR???
Jag har alltid hostat mer eller mindre varenda dag.
Det tror jag alla gör.
Det kliar i halsen..man sätter i halsen, man harklar till, o.s.v.
Rökhosta jaa..det har jag..men inte så att jag typ hostar ihjäl mig, annat än om jag är förkyld då.
Det är ungefär som ovanstående hosta.

Ähhh..man blir då inte klokare av att kolla..
För det där kan man ju tolka hur som helst.
Får väl vänta på remissen och se.

Inga kommentarer: