fredag 13 januari 2012

jag är ju en snäll tant...


bilden är sparad från nätet.
 Vi skriver Fredag i almanackan idag...
Eller,,det gör jag inte alls, för jag har inte köpt någon ny...men i bloggen i  alla fall..
Det är den 13:e och "tjugonda" Knut!
Och Julen ska ut,fast min är ute för länge sedan.

De e ju som att ja sitt här
å ba ljug hele tiiiin. :o/

Men,,,jag ljuger inte när jag skriver att det blåser som fanken här...nästan så att det kan kallas storm.
Det smäller och slår i fönster och väggar och så har det snöyrat redigt bra...men nu ser det ut att vara lugnt på den fronten, åtminstone.

Jag fick mig en sovmorgon idag...vaknade vid 7:20 snåret.
Det kändes skönt att få sova ut ordentligt. Det som väckte mig, var en av grannarna som visslade efter sin katt.
Den har tydligen varit ute hela natten, för annars hör man visslingarna på kvällen, alltid vid 22:30 tiden.
Jag hörde dom igår också...men som sagt..katten har tydligen inte kommit, eftersom dom visslade imorse också...Det är både en trevlig och enerverande vissling..för det är EXAKT samma tonläge och samma sorts höjningar och sänkningar i visslingen...så jag brukar vara glad när katten kommer hem fort, så dom slutar vissla...men så gör den inte det ibland och dom visslar och visslar och visslar och visslar och.... då har jag sådan lust att ställa mig i fönstret och skrika...
- Skrik nåt,sätt stereon på järnet,signalera med bilhornet, skramla med kastruller,,,gör vad fan ni vill,,men VISSLA INTE EN GÅNG TILL!!!! bara så där lite blygt och försynt, så man inte skrämmer grannarna , tänker jag. ;o)

Hur visslingen låter??? Nåt sånt här:
Phi phi phi phiiuuuu...*uppehåll*..phitt phutt.(det sista lite snabbt i ett högre tonläge)

Nåväl..jag är ju trots allt en snäll och gemytlig tant,,så jag ligger snällt kvar i sängen och biter i läpparna och tuggar på kudden..och tänker...KOM HEM nån gång då kattjävel. ;o))

Jaaa...va sa vi nurå?!?!?!
Fredag...vare ...

Jag kom ju aldrig ner i källaren igår för att städa där...helt oväntat...eller också inte...
Så...jag tänker inte ens skriva om jag ska det idag eller inte.
Istället går jag och tar kaffe och sen berättar jag vad jag gjort idag, vad det än är jag kommer att göra....
för det blir knappast städa källaren, även om tankarna är där ständigt och fladdrar.

Nog ofta kan man inte säga... Det är ju tanken som räknas..
*Men hur fanken förklarar man det för ev. besökare, som av någon outgrundlig anledning skulle gå ner där..i källaren....??!?!?
Räcker det att säga : Det ska inte se ut så här, för jag TÄNKTE att det ska vara fint
!!!... ?!?!?!?*

Nu ska jag inte fördjupa mig i det , utan gå och ta kaffe istället.

Ha en skön Fredag Alla!

11 kommentarer:

anise sa...

Morron..inte läge att tralla på "då går jag ner i min källare..hmmhmmhmm..där lever jag sällare"idag då!!!Men va fanken ska gästerna ner i din källlare å glo på..nääe dom får välan hålla sej på boendeplanet..Ge grannen en hundvisselpipa i present(det är ljudlös vissling för männskoörat)smil..Ps.kan du kommentera hos Babbisen?? Njut av ditt KAFFE..det gör jag halva fm. en skön Fredag till dej me..
Kramenåpööösssen

Disa sa...

Nej jag kan inte heller kommentera där..har försökt flera gånger nu, men antar att det har att göra med inställninganran hon lagt in med det nya kommentarsfältet ??!?!
Ha en go fredag och pööööösssåkram

oumberligating sa...

Hej Oumberlige Peter här! Sitter idag och bloggar runt och läser på bloggar i "närheten" av min! Ser "Disa" och klickar på den bloggen, kände en gång en tjej som hette Disa Tappanilla, men henne tappade jag bokstavligen bort!
Ja, nu finns det ju ett hundratal Disor i Sverige och när jag ändå är inne och läser så skriver jag en rad! Ser att du har fibro, ett vanligt besvär här i blogglandia, naturligt då de flesta är sjukskrivna eller förtidspensinärer!
Började själv blogga pga av att jag var svårt sjuk i fästingburen borrelia under nästan 3 års tid, startade då upp medicinbloggen
www.jernsaxen.blogspot.com
,dessutom har jag en Fru som har ett svårt "smärtsyndrom" efter en graviditet!
Nu blev inte min sjukvårdsblogg någon "hit" direkt så då fick jag starta upp den blogg som jag nu skriver ifrån, vet inte om jag är direkt stolt över den här bloggen heller, men en och annan liten "flummig stund" har det gett mig trots allt! (ler)
Hmmm...undrar om jag inte skrivit på den här bloggen förut? Strunt samma, önskar dig en fin och trevlig helg!
Mvh ifrån Oumberlige Peter!

Disa sa...

Disa Tapanila..det är jag det..!!!
Väntar med spänning om mer info om dig , för jag känner tyvärr inte igen från fotot!!! Så roligt!! :o)

oumberligating sa...

Haha...kul...stavningen av ditt namn var ju inte korrekt, men det var för över 40 år sedan jag skrev det sist! Okej, nu kan det ju vara fel Disa Tapanila, men sannolikheten att allt för många har detta namn är ju inte så stor och visst är du lik den tjej som gick i min klass i Valbyskolan i Västerås och sedan flyttade till Kiruna om jag minns rätt! Har lite mer att berätta, men om det är "fel" Disa så stannar vi här annars har jag mer "roligt" att berätta!
Jag har begåvats med ett namnminne som är "grymt" alla jag i princip mött under hela mitt liv har hakat sig fast! Att känna igen mig är bokstavligen en omöjlighet! (ler)
Alltså så hann vi bara gå i samma klass i ett år kanske en termin, men vissa tjejer glömmer man aldrig! Är man "tjejtjusare" så är man!
En del killar grät ju på den tiden om man blev kallad för det ordet, jag bar titeln "Tjejtjusare" med heder och ära och som du ser, var ska "katten vara om inte mitt i grytan", kryllar inte med män direkt i denna del av bloggvärlden!
Fast ingen behöver vara orolig, min Kära Hustru håler ett strängt vakande öga över all min datatrafik!(ler)
Även hon med ett finskt klingande efternamn! Åren på Vallby satte stora "spår" i den då Lille Peter!
Tycker finnarna har blivit tamare med åren, har ingen finsk granne längre som hivar ut TV:n genom fönstret!
Hoppas du är "rätt" Disa! Vore himla kul! Vi är inte många kvar ifrån denna årskull ifrån Vallby, kan räkna upp en hel del som "gick åt", sniffning, drunkning, mopedolyckor....fast jag undrar om det var lugnare att komma till Kiruna!
Hade din Pappa fått gruvjobb? Finns i minnesbanken, men jag kan ha fel?
Ha en fin Fredag och Kram ifrån
Oumberlige Peter!

Disa sa...

Men guuuu...Jomen,,visst fanken..Vi flyttade till Luleå och pappa fick jobb som förman på ASEA som det hetter då :o) Ja Vallby ..det var tider det! Och jag är rätt person! Vi bodde ju på Svalgången 2 ! Jag har en del minnen kvar därifrån, fastän det är länge sedan!
Nu måste vi ha mer skvaller... :o))
Så himla roligt!!!

Fru Gårman sa...

Hahaha! Nu skulle jag ju kommentera inlägget men vad den handlade om har jag glömt! Vad coolt att ni hittade varann efter 40 år! :D

Disa sa...

Ja. det är verkligen inte var dag man blir upphittad efter att ha varit borttappad ;o)
Jätteskojigt!

Tina sa...

Ja i dag läste jag inte bara bloggen utan alla kommentarer också :-))) Detta va kul Disa :-))
Hoppas du sket i städningen i dag. Stäng dörren till källaren du. Hoppas du haft en go dag. Å du nästa gång när grannen visslar så spring du dit och fråga vad han vill :-))
Kramen på dej Disa.

Anonym sa...

Haha...Disa 5 år har gått nu och det har ju skrivits en hel del på Facebook, bloggandet blev det inte så mycket mer bevänt med från min sida inte........hm...undrar vad vi gör om 5 år......haha....vi får se! Ha en fin helg och Kram ifrån Oumberlige Peter!

Disa Edlund sa...

Ja du Peter.. Nu hänger vi inte i Vallby utan på fejjan :D
Kram till dig och frugan !