onsdag 4 januari 2012

Utbilda dig ta en praktik.

Jag har diskuterat en hel del igen på AB.
Om borgerliga regeringar och deras system.

Bland annat om detta med jobb.
Hur viktigt det är att utbilda sig och få jobb.
Och jag håller med. Jag tycker att min son ska utbilda sig för att ha
minsta chans att få jobb.

MEN!!! Så har vi ju det här med ungdomens vilja.
Man ska ju bli pushad från skolans håll att ha viljan att utbilda sig.
Man ordnar praktikplats till ungdomen.
Vi tar min son som exempel.

Han går IP, trä.
I höstas fick han en praktikplats på en brädgård.
Han var där i några dagar av 14.
Varför??
Jooo...han blev satt att lyfta/vända plank hela dagarna!?!?!
Han fick ont i handlederna/ryggen , eftersom han inte är van att göra sånt,
dag ut och dag in, bara sådär hips vips utan tidigare erfarenhet och kroppslig uppbyggnad.

Syftet med en praktik är väl att man ska lära sig hur olika jobb funkar?
Man ska ha en handledare som visar runt och förklarar olika system,
arbetsätt, funktioner o.s.v.
Men man använder ungdomen till att stå och göra skitjobben,
som man själv inte vill göra.
Och man förväntar sig att dom ska vara tacksamma efter dom gjort det gratis.

Jag minns själv när jag var ung och fick stå ensam utan handledare
och jag skulle klä om en skyltdocka första dagen jag var där.
( då hade vi också borgerlig regering )
Personalen gick till fikarummet och satt där HELA dagen så vida det inte kom in en kund.
Jag frågade flera gånger om hjälp då jag inte hade en susning om hur fanken man får av och på kläderna på en sån docka. Det närmaste var ju barbie man bytt på när man var liten.
Men funkar skyltdockan likadant???
Och det gjorde den ju inte.
Jag fick ingen hjälp och jag blev skitförbannad redan första dagen jag gick därifrån.
Dagen efter åkte jag till INDACUB kursen , som det hette.
Sa till läraren där att : Jag går INTE tillbaka.
- Jo, men det förstår du väl att du måste.
Så vi åkte dit , hon och jag.
Hon förklarade för personalen vad jag sagt och dom kom överens om att jag skulle få en chans till.
JAG FÅ EN CHANS TILL????
- Aldrig i livet , sa jag. Kan dom inte lyssna på MIG när JAG ber om hjälp
och jag ska måsta åka tillbaka till kursen för att hämta en "överfömyndare" som ska föra MIN talan....
Då får det fan i mig vara, sa jag och gick och kom aldrig mer tillbaka!

Nu har jag ju alltid varit sådan att mig sätter man sig inte på,
bara för att man anser sig ha "högre rank" än mig.
För såna "titlar" biter nämligen inte på mig.
Bakom titeln står ju fortfarande en "sketen liten människa" , precis som jag.
Men tyvärr är det många som är osäkra, rädda och vet inte hur man ska göra sig hörd.

Många andra säger att:
Ja, ungarna ska lära sig veta hut och etikett.
Men vem fan är det som lär ungdomarna det dom kan då?
Jo, alla vuxna, som ungdomarna möter i samhället.
Det är deras nonchalanta attityder, deras brist på respekt för ungdom
och deras oförmåga att förstå hur det är att vara ung.
Det är deras empati/sympatilösa sätt, som skapar våra ungdomars
känsla för hopplöshet, förlorade intresse mot skola och viljan att bli något.
Det är det som skapar frustration, desperation, ilska och besvikelse,
som i sin tur leder till kriminalitet.
För på något sätt ska man ju överleva.
Man väljer att ta riskerna, genom att begå brotten, för att få ihop pengar snabbt och "enkel"t.

Och sen har vi det amerikaniserade samhället, där fattiga står mot rika.
Fina kvarter mot slummen.

För moderaterna har ju inte gjort  mycket för att hjälpa dom som redan var hårt drabbade.
Dom har ju istället gjort det tvärtom, genom att straffa ungdomar som skolkar
och dra in bostadsbidrag från familjen ?!?!?!?!
Det räckte ju med studistödet, vilket jag tycker är rätt och riktigt.
Men å andra sidan är det ju lika lågt som barnbidraget och det ligger fortfarande på föräldrarnas ekonomi att försörja barn som inte har fått jobb, upp till 20 år.
På vilket sätt ger det ungdomar hopp, vilja och arbetsglöd??
Att man bär ansvaret för familjens ekonomi??
 Och sen..hur straffar man dom familjer som inte har bidrag då??
Tar man motsvarande summa från deras löner??
Nej..det gör man inte.
Dom behöver ju inte straffas, för dom har ju sina fasta inkomster som dom klarar sig på.
 Att Moderaterna kallar sig för ett rättvise parti att dom värnar om dom har det svårt,
att dom kämpar för invandrare o.s.v är rent skitsnack.
OM det vore MINSTA lilla gnutta sanning i det dom påstår,
så skulle dom inte skrivit ett brev till EU om den 91 -åriga Ganna
och varför dom anser att hon bör utvisas och om hon vil ha sällskap eftersom hon ingen familj har där, så kan ju barnbarnet flytta med henne till hemlandet!!!!


Allt var inte guld och gröna ängar förr.
Men det var heller inte lika nattsvart som det känns nu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det här är det bästa jag läst på länge!!!!!!!
Det är snart 50 år sen jag praktiserade men tydligen har ingenting förändrats,suck!Jag är glad att din son har dig till mamma som kan lära honom att inte "ta skit"!

Marianne/Redtopp

Night Lady sa...

Hej Disa...
Ja det var verkligen bra skrivet ..Jag hade nog bättre tur med mina praktikplatser Men du har helt rätt i att många råkar ut för detsamma som du och robin..

Bara att hoppas på att allt blir bättre för oss allaHa det6 gott kram Night Lady

Camilla sa...

Då vi har elever försöker vi att visa dom ALLT!
För det är väl DET som är meningen med praktik?
Att dom ska få se och lära sig det mesta.
Man kan bara hoppas att allt blir bättre snart.
Kram!