måndag 20 maj 2013

hem ljuva hem.

Jag vet inte om det är jag som är konstig men...

Jag älskar gamla ruckel.
Många räds dom och tycker det är läskiga gamla spökhus och vill inte gå nära.

Men när jag tittar på dom , så ser jag hur dom en gång var i sin forna glans.
Barnfötter som sprang omkring ute på gårdarna
och mammor som påtar i trädgården eller "fina fruar", som spatserar omkring
under sina solparaplyer.

Någon tittar ut genom ett fönster, en hund som sover på altanen eller busar med barnen.
En och annan katt som sitter i räcken eller slinker runt husknuten.
En make och far som vilar i en gungstol eller röker en pipa en solig morgon...













Dom är helt underbara och berättar fantastiska historier i fantasin.
En gång har dom ju också varit fina hus som hyst familjer.
En del med glädje, andra med lite sorg..
Men alla har dom gett tak över huvudet, skydd och värme
åt folket som en gång kallade dessa hus:
Hem Ljuva Hem!

Inga kommentarer: