måndag 20 maj 2013

Järnnätterna...att vänta eller inte vänta....

lånad på nätet

Järnnätter

Frost under vegetationsperioden kan ställa till stor skada för odlaren. Järnnätter kallas de enstaka frostnätter som kan förekomma ända in på försommaren.

Enligt gammal folktradition skulle vissa datum vara mer frostkänsliga än andra. En vanlig uppfattning i Mellansverige är att de inträffar första veckan i juni, speciellt natten till den 2 juni och nätterna mellan 13 och 18 juni. I Norrland talar man också om 28-31 juli och 11-19 augusti som särskilt utsatta nätter. Det här är dock mest folktro, några statistiska stöd för att vissa dygn skulle vara mera utsatta för frost går inte att finna.













Ja...hur många är inte alla dom som väntar ut de s.k "järnnätterna" !??!

Jag är väl en av få som aldrig orkar vänta utan vill göra sommar så fort det bara går.
Och under alla dessa 24 år som jag bott i hus med egen gård så har det bara drabbat mig en gång
att det blivit kallt en natt då någon enstaka blomma fick lite stryk.

Min känsla har ju alltid varit att,,,blir det kallt så kan det bli det när som helst och igår hittade jag belägg för min känsla...att det mest är en skröna och gammal folktro som järnnätterna baserar sig på.

HÄR < kan du läsa om det.

Så igår ägnade jag hela dagen åt att påta ner plantor i rabatter och krukor.
Det är kvar i växthuset ännu, men idag tänkte jag ta en städardag för vädret är lite si sådär.
Och det har inte gjorts många knop inomhus under hela helgen så det hinner bli himla stökigt när man springer ut och in och alla är upptagna med andra viktigare saker än städning. ;)

Önskar alla en fin ny vecka !

Inga kommentarer: