torsdag 5 november 2015

men det var precis vad vi behövde ..... NOT !


Är det något man borde lära sig, så är det att aldrig vara glad och tycka att allting går så bra.
Inte när det gäller mig i alla fall.

Kom ju hem igår efter att ha varit och städat ur sonens lägenhet som vi tillbringat flera dagar i att renovera. Tänkte att, nu äntligen får jag koppla av hemma efter att ha städat det värsta, eftersom man inte ägnat egna hemmet en tanke sen förra torsdagen.
Var hemma runt 13:30-snåret.

Så jag torkade av bänkar i köket efter att ha dammsugit och plockat grejer.
Så märker jag att vattnet i diskhon helt plötsligt inte rinner ner i avloppet ?!
Hämta avlopps"pumpen" för att lätta på trycket och så känner jag hur jag blir blöt om fötterna och tänker NEEEEEEJ..diskmaskinen !!! (för den var också igång)
Men icke sa Nicke. Det var stopp i rören.
Plockade isär vattenlås m.m kollade tvättade upp...inga fel där.
Det var längre ner i källaren.
Så sent på kvällen kom gubben hem efter att ha kört släp till sonen med grejer.
Runt 17-tiden började han kolla runt.
En av brorsönerna kom också.
FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN !!! vad jag blev less.

Första misstanken efter att ha börjat med spolslang och rensband var att rören kollapsat
under betonggolvet i källaren, för det kom en murbruksliknande smutsig jörja..MASSOR,
när han körde upp och ner och det var tvärstopp.
Dom grejade på där nere i flera timmar och till slut hör jag hur det som ploppar till i huset och dom gapar där nere till varann mellan rummen och snart hör jag hur det börjar städas där.
Orsaken till proppen var div "sanitetssaker" som spolats ner i toaletten.
Det är ju svårt att kontrollera vad folk gör på toaletten som är på besök
och man tar ju som ändå för givet att folk idag vet att man inte kan spola ner sånt i toaletter.
Jag vet iaf att det är inte jag eftersom jag aldrig använder just sånt.
Nåväl..det fiskades upp ett och annat där och vid 22:30 tiden var det rent i rören igen.

Jag har varit väldigt förbannad ,,det ska jag inte sticka under stol med.
Men samtidigt så förstår jag ju att folk inte kanske vet såna saker och inte gjort det med illvilja.
Men just nu..när det varit såå mycket annat, så var det liksom inte vad jag behövde på allt annat.

Idag är det storstädningen nere i källaren för det ska gudarna veta att ,,,det som kommer med ur avloppen där nere inte är mumma och det far över golv och väggar.
Så det lär ta tid innan det är rent där igen .

Inte blev det vila av här inte..än på ett par dagar. :P


Inga kommentarer: